„Семейството като домашна църква – примерът на Прискила и Акила“

„Семейството като домашна църква – примерът на Прискила и Акила“

Римл. 16:1-4

Въведение:

„Въведение Богородично“ – Ден на християнското семейство

Защо Бог избира да се изяви като изпраща Своя Син в едно семейство? Не можеше ли просто да го изпрати от небето на някой планински връх и това е?

Защото семейството е Божият инструмент, средство да изяви Себе си в този свят. Това е тази среда, в която човек не само израства и се формира физически и психически, но най-вече духовно. Това е тази среда, в която човек се учи да приема любов и да дава любов, да общува, да участва в общност.

Не случайно най-често срещаната метафора в Новия завет за църквата е образът на семейството – Еф. 2:19!

Освен това, имаме няколко примера на семейно служение в Библията – когато всички в един дом са посветени и служат на Бога. В Евангелието виждаме семейството на Марта, Мария и Лазар. Виждаме братя да служат заедно – Яков и Йоан, Андрей и Петър.

Продължаваме с беседите върху Посланието към римляните и днес ще разгледаме една двойка – Прискила (или Приска) и Акила – приятели и съработници на ап. Павел.

Преглед на текста: Римляни 16:1-4

16 глава на Римляни е един дълъг списък с хора, които ап. Павел изброява – членове на църквата в Рим – по имената можем да преценим, че са от различен етнически произход (гърци, юдеи и др.), но най-вече – всички са римляни – Рим е бил един от най-космополитните градове на древността. За някои от тях имаме и други свидетелства от древността (Прискила и Акила, Ерм, Руф, Тимотей, Ераст и др.)

  1. Фива

16:1-2  – какво разбираме за Фива от екзегетиката на текста:

  • Синистими – ап. Павел препоръчва, представя Фива на църквата в Рим – това е правилният начин, когато дойде нов човек от друга църква – с препоръка от другата църква!
  • Диакон (иса) или (служителка) на църквата в Кенхрея – пристанище на 9 км от Коринт
  • простатис“ – закрилница, покровителка, патрон – Фива е помагала на много, включително и на ап. Павел – най-вероятно с материални средства.

В гръцкото общество (за разлика от еврейското) е било напълно нормално и обичайно жени да заемат по-видни обществени функции – да си припомним за Лидия във Филипи.

Предполага се, че Фива е била и тази, която е занесла лично посланието на ап. Павел.

Някои виждат в този текст основание за ръкоположение на жени в свещеническо звание – това типичен пример да „вкарваме“ текста значение, което той няма. Думата „диаконос“ е прекалено обща и означава служител. Да, апостол Павел я използва в по-тясно значение, когато описва служението и функцията на „дякон“ в църквата, но там имаме много ясни критерии и един от тях е „мъж на една жена“ (1 Тим. 3:12), но това е тема на друга беседа.

  1. Прискила и Акила

 

Римл. 16:3-4 – какво разбираме за Прискила и Акила?

Изучаването на личности е много интересен подход за четене и разбиране на Библията.

Освен главните действащи лица, много е интересно да обърнем внимание и на другите персонажи – обикновени хора, семейства, които Бог е призовал в делото на благовестието.

Прискила и Акила са споменати на няколко места в Библията, например:

Деяния 18:1-3, 26, 2 Тим. 4:19; Римл. 16:3-4; 1 Кор. 16:19;

  1. Акила е юдеин, от Понт (днешна северозападна Турция, на Черно море), Прискила е вероятно римлянка
  2. Около 49 г. сл. Христа император Клавдий изгонва юдеите от Рим поради техните религиозни спорове – те се преместват в Коринт
  3. Имат същия занаят да правят палатки от кожа, като Павел – в Коринт е имало добър пазар за палатки поради Истмийските игри и голямата популярност на града
  4. Осигуряват подслон и препитание на ап. Павел – вероятно тогава той ги е утвърдил във вярата
  5. Където и да отидат, основават „домашна църква“ – т.е. църква, която се събира в дома им – и в Рим, но и в Ефес (1 Кор. 16:9)
  6. Очевидно имат духовната дарба гостолюбие – приютяват Павел за година и 6 месеца докато са в Коринт, у тях се събира домашна църква и в Рим и в Ефес
  7. Рискуват живота си за ап. Павел – няма информация в Новия завет какво точно е станало, но очевидно то е било известно по „всички църкви между езичниците“ – може да става въпрос за размириците в Коринт, описани в Деяния 18:1-17, а може и за друга ситуация
  8. Където и да отидат, създават и ръководят „домашна църква“ – eklesia ton ethnon – букв. „събрание на езичници“

Какво можем да научим от примера на Прискила и Акила?

  • Бог призовава и двамата съпрузи в служение – винаги в Библията те са споменати и двамата.
  • Те работят и служат в екип – не е задължително съпругът и съпругата да имат същия занаят или да работят заедно, по-скоро това е специално призвание. Задължително, обаче, е двамата да се покланят и да служат на Бога заедно в екип с дарбите, които имат.
  • Семейството е най-малката църква, по думите на св. Йоан Златоуст. Именно в семейството човек се учи да бъде човек – да общува, да обича, да бъде обичан, да се грижи за някой друг, да приема грижи за себе си, да греши, да прощава, да му бъде простено
  • Семейството е спасителен кораб в бурното море на живота!
  • Семейството е средата, където човек се учи не само да материална храна, но и духовна храна – „въз-питание“ – по думите на отец Кирил Попов – приемане на духовна храна свише – Семейството е място, където човек се учи на духовно ученичество!

„Във всеки дом трябва да има духовен иконостас – време и място за поклонение на Бога“

Въпроси за размисъл за моето семейство:

  1. Как се покланяме на Бога у дома?
  2. Къде е мястото на Библията в нашия дом? – на етажерката, или на масата, отворена сред нас?
  3. Къде е мястото на молитвата в нашия дом? – благодарим ли за храната редовно, например? „Няма нужда всеки път – нали Бог знае?“ – има ли „нужда“ всяка сутрин децата да ми казват добро утро, или всяка вечер да ми казват „лека нощ“? Това означава, че ме обичат! Молим ли се заедно като семейство, освен само преди храната? Въпрос за съпрузите – имате ли редовно време за молитва заедно? Говорите ли си по духовни теми? Споделяте ли това, което ви е направило впечатление в Божието слово?

п-р Гр. Стоевски

22 ноември, 2020г.